Handel ludźmi - Komenda Powiatowa Policji w Strzelinie

Handel ludźmi

Handel ludźmi

Data publikacji 11.12.2020

Handel ludźmi jest formą współczesnego niewolnictwa i poważnym przestępstwem rażąco naruszającym podstawowe prawa człowieka, którego istotą jest wykorzystanie człowieka nawet za jego zgodą, przy użyciu wskazanych w kodeksie karnym metod i środków. Jest zbrodnią naruszającą niezbywalne prawo każdego człowieka do godności zagwarantowanej przez liczne porozumienia międzynarodowe, w tym dyrektywy unijne, a także przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej. Prawo to jest jednak łamane, nie tylko w Polsce. Ofiarami handlarzy co roku padają miliony ludzi na całym świecie: kobiety i mężczyźni, dorośli i dzieci.

Handel ludźmi jest zjawiskiem podlegającym dynamicznym przemianom, którego nasilenie zaobserwowano w Polsce na początku lat 90-tych XX wieku. Obecnie Polska nie jest już tylko krajem pochodzenia ofiar, ale jest także krajem tranzytowym, przez który odbywa się transfer ofiar oraz krajem docelowym dla ofiar wykorzystywanych głównie w prostytucji i pracy przymusowej.

Różnorodność form wykorzystania, transgraniczność, zróżnicowanie stosowanych przez sprawców środków przemocy, trudne, nieraz sprzeczne emocje ofiar, a także niejednolity odbiór społeczny procederu w zależności od regionu świata – wszystko to czyni z handlu ludźmi wyzwanie dla społeczności międzynarodowej oraz organów władzy i ścigania. Co więcej, handel ludźmi jest przestępstwem ściśle związanym z ruchami migracyjnymi, jest więc zjawiskiem dynamicznym, dotyczącym całego świata i wynika przede wszystkim z istnienia problemów i różnic natury społecznej, ekonomicznej czy kulturowej. Podejmując próbę oceny skali i przyszłych trendów tego zjawiska, można przewidzieć jego występowanie w regionach napięć politycznych, kryzysów gospodarczych i militarnych (kraje pochodzenia ofiar), ale także w regionach względnego spokoju i równowagi gospodarczej (kraje docelowe).

Z analizy Krajowego Planu Działań Przeciwko Handlowi Ludźmi na lata 2020 – 2021 wynika, że handel ludźmi stanowi współczesną formę niewolnictwa. Przestępcy związani z tym procederem ciągle szukają nowych sposobów na werbowanie kolejnych ofiar. Polska z racji swojego położenia, sytuacji gospodarczej, dostępem do rozbudowy infrastruktury tranzytowej stanowi atrakcyjne miejsce dla osób ubiegających się o podjęcie zatrudnienia. Na tej podstawie mamy do czynienia z werbowaniem osób celem wykorzystania na terenie kraju do dalszej bezprawnej pracy przymusowej, prostytucji, czy żebractwa. Zagrożenie handlu ludźmi dotyczy wszystkich osób, niezależnie od sytuacji materialnej, czy też miejsca zamieszkania, w tym także osób pochodzących z obszarów wiejskich.  W świetle posiadanych informacji Polska to przede wszystkim kraj pochodzenia ofiar handlu ludźmi, co oznacza, że na terenie kraju werbowane są przyszłe ofiary. Natomiast z uwagi na migrację cudzoziemców z innych państwa tj. Ukraina, Bułgaria, czy Rumunia, Polska staje się jednocześnie krajem docelowym w łańcuchu handlu ludźmi. Zatem głównym zadaniem Krajowego Planu Działań Przeciwko Handlowi Ludźmi na lata 2020 – 2021 jest:

1) podnoszenie społecznej świadomości na temat zjawiska handlu ludźmi,

2) podnoszenie standardu wsparcia udzielonego ofiarom handlu ludźmi,

3) poprawa skuteczności działań instytucji odpowiedzialnych za ściganie przestępstw handlu ludźmi,

4) pogłębianie wiedzy na temat zjawiska handlu ludźmi.

Istotnym zdaniem warunkującym sprawne funkcjonowanie systemu przeciwdziałania handlowi ludźmi jest stałe zwiększanie świadomości społeczeństwa na temat aktualnych zagrożeń wynikających z wykorzystania osób do handlu ludźmi. W tym celu zasadne jest podjęcie zadań mających na celu podnoszenie świadomości na temat zagrożeń wśród osób, które mogą być narażone na proceder handlu ludźmi np. osób młodych (studiujących, poszukujących prace sezonowe), bezrobotnych, a także wobec ogółu społeczeństwa.

Definocja

W myśl art. 115 § 22 Kodeksu Karnego handlem ludźmi jest „werbowanie, transport, dostarczanie, przekazywanie, przechowywanie lub przyjmowanie osoby z zastosowaniem:

  1. przemocy lub groźby bezprawnej,

  2. uprowadzenia,

  3. podstępu,

  4. wprowadzanie w błąd albo wyzyskanie błędu lub niezdolności do należnego pojmowania przedsiębranego działania,

  5. nadużywanie stosunku zależności, wykorzystania krytycznego położenia lub stanu bezradności,

udzielenia albo przyjęcia korzyści majątkowej lub osobistej albo jej obietnicy osobie sprawującej opiekę lub nadzór nad inną osobą,  w celu jej wykorzystania nawet za jej zgodą, w szczególności w prostytucji, pornografii lub innych formach seksualnego wykorzystania, w pracy lub usługach o charakterze przymusowym, w żebractwie, w niewolnictwie lub innych formach wykorzystania poniżających godność człowieka albo w celu pozyskania komórek, tkanek lub narządów wbrew przepisom ustawy. Jeżeli zachowanie sprawcy dotyczy małoletniego, stanowi ono handel ludźmi, nawet gdy nie zostały użyte metody lub środki wymienione w punkcie 1 – 6.                        

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Przypisy prawne czytaj więcej: https://handelludzmi.eu/hl/baza-wiedzy/przepisy-prawne/polskie/6283,Kompilacja-najwazniejszych-przepisow-prawa-polskiego-zwiazanych-z-problematyka-h.html

 

Instytucje Pomocowe:

1. Policja

Wydział do Walki z Handlem Ludźmi w Biurze Służby Kryminalnej Komendy Głównej Policji:

- nadzorowanie, koordynowanie i wspieranie realizacji spraw prowadzonych przez jednostki Policji w zakresie zwalczania handlu ludźmi oraz przestępstw z nim związanych, w tym także pedofilii i pornografii dziecięcej,

- kształtowanie metodyki zwalczania przestępstwa handlu ludźmi,

- współdziałanie z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz kontroli państwowej w zakresie zwalczania procederu handlu ludźmi,

- a także współpracowanie z organizacjami pozarządowymi, społecznymi oraz instytucjami użyteczności publicznej.  

Dnia 5 września 2006 r. decyzją Komendanta Głównego Policji powołano w Komendzie Głównej Policji Centralny Zespół do Walki z Handlem Ludźmi. Od stycznia 2011 r. Centralny Zespół znajdował się w strukturach Centralnego Biura Śledczego, a w styczniu 2014 r. w jego miejsce powstał Wydział do Walki z Handlem Ludźmi, który został umiejscowiony w Biurze Służby Kryminalnej KGP. Ponadto, w każdym województwie istnieje etatowy Zespół do Walki z Handlem Ludźmi działający w ramach pionu  kryminalnego komend wojewódzkich Policji oraz Komendy Stołecznej Policji.

Zespół odpowiedzialny jest m.in. za identyfikację ofiar handlu ludźmi i wspieranie w tym zakresie jednostek podległych oraz prowadzenie czynności operacyjnych pod kątem ujawnienia przestępstwa handlu ludźmi. Od marca 2011 r. również w strukturach regionalnych Centralnego Biura Śledczego Policji funkcjonują nieetatowi koordynatorzy do walki z handlem ludźmi.

E mail: handelludzmibsk@policja.gov.pl

Telefon zaufania: +48 664 974 934

Jesteś ofiarą lub świadkiem handlu ludźmi, chcesz nawiązać kontakt anonimowo napisz:

https://handelludzmi.eu/hl/kontakt/jestes-ofiara-lub-swia/6161,Jestes-ofiara-lub-swiadkiem-handlu-ludzmi-Poinformuj.html

2. Krajowe Centrum Interwencyjno Konsultacyjne dla ofiar handlu ludźmi.

W zakresie realizacji Krajowego Planu Działań przeciwko handlowi ludźmi, w ramach zadania publicznego, zostało utworzone Krajowe Centrum Interwencyjno-Konsultacyjne dla ofiar handlu ludźmi. „Prowadzenie Krajowego Centrum interwencyjno-konsultacyjnego dla ofiar handlu ludźmi” jest finansowane ze środków Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Do głównych zadań KCIK należy przede wszystkim identyfikacja ofiar handlu ludźmi, podejmowanie działań interwencyjnych, prowadzenie schronisk dla ofiar, kompleksowe wsparcie ofiar handlu ludźmi (zakwaterowanie, opieka medyczna i psychologiczna, konsultacje prawne), poradnictwo prewencyjne oraz udzielanie konsultacji dla instytucji i organizacji. Centrum prowadzi również całodobowy telefon zaufania dla ofiar i świadków handlu ludźmi.

Kontakt do KCIK
telefon: 22 628 01 20 lub e-mail: kcik@strada.org.pl

www.kcik.pl

3. Ośrodek Badań Handlu Ludźmi.

Celem działania Ośrodka jest zaspokojenie potrzeb społecznych w zakresie funkcjonowania niezależnego ośrodka akademickiego zajmującego się prowadzeniem wszelkich form aktywności naukowej, szkoleniowej, dydaktycznej i informacyjnej związanych ze współczesnymi formami niewolnictwa.

Powstanie Ośrodka było ściśle związane z realizacją przez Katedrę Kryminologii i Polityki Kryminalnej Uniwersytetu Warszawskiego projektu Handel ludźmi – zapobieganie i ściganie. W jego ramach odbywały się badania naukowe, szkolenia dla funkcjonariuszy organów ścigania, konferencje międzynarodowe, seminaria i warsztaty. Rezultatem Projektu była m.in. pierwsza w Polsce monografia/podręcznik dotycząca handlu ludźmi, która ukazała się w czerwcu 2006, a także szereg innych publikacji. Niewątpliwie pozytywnym efektem realizacji Projektu było powstanie Zespołu osób, które zainteresowały się problematyką handlu ludźmi. Ponieważ to zainteresowanie okazało się trwale, a problem handlu ludźmi nie przestawała być istotnym, w jakimś sensie naturalna stała się potrzeba stworzenia forum aktywności dla tych osób. Tak oto, w 2006 powstał Ośrodek Badań Handlu Ludźmi UW, który jest jedyną placówką naukową tego typu w Polsce i jedną z niewielu na świecie.

Telefon +48 22 552 29 81 lub e-mail obhl@uw.edu.pl

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

czytaj więcej:

1) https://www.gov.pl/web/mswia/przeciwdzialanie-handlowi-ludzmi

2) https://handelludzmi.eu/hl/

 

Źródło:

1) gov.pl

2) handelludzmi.eu

Powrót na górę strony