Skargi i wnioski dotyczące działalności Policji
Przyjmowanie i załatwianie skarg i wniosków w Komendzie Powiatowej Policji w Strzelinie
Prawo do powszechnego składania skarg i wniosków jest prawem zagwarantowanym wszystkim obywatelom przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej.
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. (Dz. U. Nr 5 Poz. 46 z dnia 22.01.2002) w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą (art. 221 kpa). W przypadku zamiaru złożenia skargi w imieniu osoby trzeciej, wymagane jest złożenie jej pisemnej zgody na takie działanie.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 kpa).
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (art. 222 kpa).
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu. W przypadku, gdy skargi i wnioski nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania (§5 i § 8. 1 przywołanego powyżej rozporządzenia).
W przypadku skarg zgłaszanych telefonicznie informuje się obywateli o konieczności osobistego zgłoszenia się w jednostce Policji lub przysłania skargi pisemnej, gdyż w przeciwnym przypadku nie zostaną przeprowadzone czynności zmierzające do wyjaśnienia podnoszonych zarzutów.
W Komendzie Powiatowej Policji w Strzelinie uprawnionymi do przyjmowania skarg są: Komendant Powiatowy Policji w Strzelinie lub I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Strzelinie, który przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków we wtorki w godzinach od 15:30 do 17:30, po wcześniejszym umówieniu wizyty w sekretariacie Komendanta.
Rozmowy z interesantami przeprowadzane są zawsze w klimacie życzliwości i zrozumienia. W uzasadnionych przypadkach natychmiast podejmowane są interwencje oraz działania zmierzające do wyjaśnienia problemów nurtujących obywateli. Taka postawa funkcjonariuszy jest wyrazem otwartości Policji na problemy społeczeństwa.
Osoba wnosząca skargę jest każdorazowo pisemnie informowana o sposobie załatwienia sprawy. Takie zawiadomienie zawiera oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi będzie zawierać także uzasadnienie faktyczne i prawne.
Zgodnie z §17 Zarządzenia nr 4 KGP z dnia 09 lutego 2017 r. w sprawie niektórych form organizacji i ewidencji czynności dochodzeniowo - śledczych Policji oraz przechowywania przez Policję dowodów rzeczowych uzyskanych w postępowaniu karnym (Dz. Urz. KGP z 2017 r. poz. 9) - pisma o charakterze procesowym dotyczące zakresu działania Policji lub policjanta w postępowaniu karnym w konkretnej sprawie, w szczególności stanowiące zażalenia na postanowienia i zarządzenia wydane przez policjanta, a także zażalenia na czynności lub zaniechanie czynności, załatwia się w trybie przewidzianym w rozdziale 50 k.p.k. Pism tych nie należy traktować jako skarg w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 1960 r. Nr 30, poz. 168, t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2000).
W przypadku skargi na działalność Policji w zakresie czynności dochodzeniowo-śledczych, zawierającej także zarzuty odnoszące się do działalności innych organów, Policja rozpoznaje ją w zakresie swojej właściwości i niezwłocznie przekazuje odpis skargi właściwemu organowi.
W świetle art. 225 § 1 Kodeksu postępowań administracyjnych „Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych”. „Granice tej ochrony wyznacza zgodność z prawem działania osoby składającej skargę lub wniosek.
W związku z tym ochronie nie podlega osoba, która poprzez wniesienie skargi lub wniosku narusza dobra chronione innych osób, dopuszczając się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi, albo też ujawnia prawnie chronione informacje”. J. Borkowski, w: Adamiak, Borkowski, Komentarz 2004, s.813
Skargi oraz wnioski dotyczące pracy Policji, można również przesyłać drogą elektroniczną w dowolnym formacie. Jednakże ich późniejsza weryfikacja odbywa się w sposób konwencjonalny w związku z czym konieczne może być osobiste stawiennictwo w Komendzie Powiatowej Policji w Strzelinie lub spotkanie z funkcjonariuszem tutejszej jednostki. SKARGI oraz WNIOSKI należy przesyłać na adres e-mail: komendant@strzelin.wr.policja.gov.pl
Skargi na działalność Policji można kierować do kierowników jednostek policji, jak również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich:
Rzecznik Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77 00-090 Warszawa
Przyjęcia Interesantów: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
poniedziałek w godz. 9.00 – 17.00
od wtorku do piątku w godz. 9.00 – 15.00
telefon: 0 22 55 177 60, 0 22 55 178 11
centrala: 0 22 55 177 00
Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu (dla woj. dolnośląskiego):
ul. Wierzbowa 5 50 - 056 Wrocław
sekretariat (+ 48) 71 34 691 15
fax (+ 48) 71 34 343 25
Przyjęcia interesantów: telefon (+48) 71 34 691 00
poniedziałek, wtorek, czwartek w godzinach od 9.00 do 15.00
środa w godzinach od 10.00 do 17.00
Linki: strona główna RPO www.rpo.gov.pl
formularz elektroniczny http://www.rpo.gov.pl/wniosek/
Pouczenie do skarg/wniosku lub petycji
Na podstawie art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679/ z dnia 27 kwietnia 2016r. „ w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 94/46/WE ( ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) ( Dz.Urz. UE L 119 z 04.05.2016) informuję:
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Komendant Powiatowy Policji w Strzelinie.
Kontakt: ul. Wolności, 57-100 Strzelin.
Tel. 71 78 342 14 fax. 71 78 342 28 w godz. 7.30 – 15.30
Komendant Powiatowy Policji w Strzelinie wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Adres mailowy : iod.kpp@strzelin.wr.policja.gov.pl
Pani/Pana dane osobowe będą wykorzystywane w celu rozpatrzenia wniesionej/wniesionego przez Panią/Pana skargi/wniosku.
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Pani/Pana dane osobowe:
- będą udostępnione wyłącznie podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa,
- nie będą wykorzystywane w celu profilowania.
Komenda Powiatowa Policji w Strzelinie nie zamierza przekazywać Pani/Pana danych osobowych do państwa trzeciego.
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji sprawy, a następnie archiwizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych oraz ich sprostowania.
Przysługuje Pani/Panu także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie przez Panią/ Pana danych osobowych jest obowiązkowe, gdyż wynika to z przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. „w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków”.
W przypadku nie podania danych nie będzie możliwe rozpatrzenie wniesionej/wniesionego przez Panią /Pana skargi/wniosku.