Bieżące informacje

„MAMO, TELEFON WPADŁ MI DO TOALETY…” TYM SPOSOBEM OSZUŚCI PODJĘLI PRÓBĘ WYŁUDZENIA PONAD DZIESIĘCIU TYSIĘCY ZŁOTYCH

Data publikacji 13.08.2025

„Hej mamo, telefon wpadł mi do ubikacji”. Taką wiadomością oszuści podszywając się pod członka rodziny próbowali wyłudzić pieniądze, prosząc o ich przekazanie, bo nie mogą się zalogować do banku. Wykorzystując tę metodę przestępcy wyłudzili ponad 7 tysięcy złotych od mieszkanki powiatu strzelińskiego, choć próbowali uzyskać większą kwotę, tyle że bank uznał kolejną operację za podejrzaną i zablokował jej realizację. Apelujemy o ostrożność i przypominamy o ograniczonym zaufaniu.

W ostatnich miesiącach zauważono wzrost oszustw, w których przestępcy podszywają się pod bliskich, twierdząc, że potrzebują pilnej pomocy finansowej. Jednym z popularnych scenariuszy jest informacja, że telefon wpadł do ubikacji, a osoba potrzebuje pieniędzy na nowy sprzęt, naprawę, czy opłacenie rachunków.

Podobnie było i tym razem. Na telefon mieszkanki powiatu strzelińskiego przyszła wiadomość SMS z nieznanego numeru o treści: „Mamo napisz do mnie teraz na WhatsApp ...”. Próby dodzwonienia się na podany numer nie udały się, ale przyszła wiadomość zwrotna, „...że głośnik w telefonie nie działa bo wpadł jej do toalety”. Podający się za członka rodziny oszust napisał, że ma problem z opłaceniem rachunku, bo nie ma dostępu do aplikacji bankowej, a następnie poprosił o jego opłacenie, dodając, że odda pieniądze jak uzyska dostęp do aplikacji lub pójdzie do banku”.

Kobieta zrobiła przelew natychmiastowy na wskazane konto. Po chwili otrzymała wiadomość by zrobić kolejny przelew. Wtedy przelała kolejne środki. Gdyby bank nie zablokował kolejnej transakcji, możliwe że zostałaby poproszona o realizację kolejnych przelewów. Po blokadzie środków przez bank, dzwoniąc na infolinie banku, kobieta dowiedziała się, że padła ofiarą oszustwa.

Oto kilka wskazówek, jak uniknąć oszustwa:

Zachowaj spokój - Nie podejmuj pochopnych decyzji. Przestępcy często działają pod presją czasu, by wymusić na Tobie szybką reakcję.

Weryfikacja tożsamości - Zadzwoń do bliskiej osoby, którą rzekomo kontaktuje się oszust. Sprawdź, czy rzeczywiście potrzebują pomocy. Upewnij się, że rozmawiasz z tą osobą, a nie z kimś, kto się pod nią podszywa.

Nie przesyłaj pieniędzy bez pewności - Zanim prześlesz jakiekolwiek pieniądze, upewnij się, że sytuacja jest autentyczna. Nie korzystaj z nieznanych metod płatności, które mogą być trudne do wyśledzenia.

Bądź czujny na nietypowe prośby - Oszuści często tworzą skomplikowane historie, by wzbudzić Twoje emocje. Zastanów się, czy prośba jest logiczna i czy nie brzmi podejrzanie.

Informuj innych - Podziel się swoimi doświadczeniami z rodziną i przyjaciółmi. Im więcej osób będzie świadomych tych metod, tym trudniej będzie oszustom skutecznie działać.


Pamiętaj, że w sytuacjach niepewności zawsze warto być ostrożnym i sprawdzić wszystkie informacje. W kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. W takich sytuacjach nie możemy działać pochopnie. Sprawdźmy w każdy możliwy sposób, czy faktycznie to nasze dziecko lub inna nam bliska osoba prosi o pieniądze.

Twój zdrowy rozsądek i czujność są najlepszymi sposobami na ochronę przed oszustwami.
 

asp.szt. Aleksandra Bezrąk

Powrót na górę strony