OSTRZEGAMY!!! FAŁSZYWI PRACOWNICY BANKU WYŁUDZILI 69.000ZŁOTYCH
Strzelińska policja ostrzega przed oszustami, podającymi się za pracowników banku. Mieszkaniec powiatu strzelińskiego podczas kilku rozmów telefonicznych został zmanipulowany przez grupę przestępców, podających się za pracowników banku. Z obawy przez utratą oszczędności w banku, dokonał ich wypłaty oraz za namową zaciągnął kredyt, by następnie środki te wpłacić do wpłatomatu przy pomocy kodów szybkich transakcji, podanych przez oszustów.
W ostatnich dniach mieszkaniec powiatu strzelińskiego odebrał telefon od mężczyzny podającego się za pracownika Wydziału Śledczego Banku, który powiadomił go, iż ktoś posługując się danymi osobowymi zgłaszającego zaciągnął na niego kredyt. Jak twierdził, konieczne jest przeprowadzenie procedury blokowania tego kredytu, jak i podjęcie działań ukierunkowanych na blokowanie przyszłych kredytów. Pracownik banku utwierdzał swego rozmówcę, iż ten nie może się rozłączyć w celu przeprowadzenia całej procedur, zwłaszcza zabezpieczenia oszczędności, umieszczenia ich na specjalnym koncie, które bank utworzył specjalnie dla tego klienta. W dalszych krokach mających służyć ochronie oszczędności, pokrzywdzony miał dokonać wypłaty oszczędności z banku i za pośrednictwem wpłatomatu wpłacić je na specjalny rachunek. Tak też uczynił, dokonał wypłaty 19.000złotych i w kilku transakcjach we wpłatomacie wpłacił je na wskazane przez sprawcę kody BLIK. Dalej miał oczekiwać na kontakt z banku, ten miał nastąpić w kolejnym dniu. Tak też się stało, tym razem kobieta, kontynuując rozmowę z dnia poprzedniego przekonała pokrzywdzonego do zaciągnięcia maksymalnego kredytu w banku w celu wyczerpania zdolności kredytowej, przed ewentualnymi kolejnymi próbami zaciągnięcia kredytu. Za tą radą pokrzywdzony udał się do banku i zaciągnął kredyt, choć nie na maksymalną kwotę, z obawy przed posiadaniem przy sobie większej gotówki. Następnie tak samo jak dzień wcześniej, za pośrednictwem wpłatomatu środki z kredytu przekazał oszustom. Niestety, też przyznał się w rozmowie w fałszywym pracownikiem banku, że nie zaciągnął maksymalnego zobowiązania, dlatego ten polecił mu udać się do innego banku i zaciągnąć kolejny kredyt. Pokrzywdzony uczynił co mu polecono, jednak z uwagi na wysokość nowego zobowiązania bank nie udzielił mu natychmiastowo kredytu, wdrażając procedurę weryfikacji. To mężczyznę uchroniło przed kolejnym zasileniem oszustów. Mimo wszystko, w wyniku tych działań utracił 69.000złotych. A przez to, że utracone środki dzięki szybkim transakcjom BLIK od razu trafiły w ręce przestępców, praktycznie zniweczyło szansę na ich odzyskanie.
Policja nieustannie ostrzega – oszuści posługując się metodą SPOOFINGU, wcielają się w rolę banku, urzędu lub osoby fizycznej po to, by wyłudzić dane lub pieniądze. Nie muszą do tego wykorzystywać specjalistycznego oprogramowania. W popełnianiu przestępstw pomaga im SOCJOTECHNIKA. Metoda manipulacji, która polega na nakłonieniu ofiary przestępstwa do podjęcia określonego działania. Osoby, które wykorzystują socjotechnikę, nakłaniają ofiarę np. na podanie danych logowania do konta bankowego, czy też przez wzbudzenie poczucia zagrożenia oszczędności dążą do ich przekazania.
Zatem bądźmy czujni! Nie działajmy pod wpływem emocji!
Pamiętajmy, słysząc w telefonie informację, że ktoś na nasze dane zaciągnął kredyt, lepiej się rozłączyć i pójść do palcówki bankowej, tam porozmawiać z pracownikiem banku, wyjaśnić sytuację. Jeżeli nie uczestniczyliśmy w procedurze zawarcia kredytu, to takie zobowiązanie jest szkodą banku i zapewne nie powiadamia o takim zobowiązaniu telefonicznie.
Ważnym jest, by nie dać się wciągnąć w rozmowę z takim „pracownikiem banku” , który:
- domaga się podania loginów i haseł do konta lub innych wrażliwych danych
- celowo przeciąga rozmowę, utwierdza w przekonaniu że nie można przerwać rozmowy bo grozi to utratą pieniędzy
- zwraca się z prośbą o przekazanie pieniędzy nieznanym osobom, wypłacenie pieniędzy z banku i wpłacenie pieniędzy z wpłatomacie, tym bardziej przy użyciu szybkich transakcji, przelanie środków pieniężnych na inne konto (zwłaszcza w innym banku),
- nakłania do zaciągania w bankach zobowiązań dla zabezpieczenia środków na rachunku,
- przekonuje do udziału w „specjalnych akcjach” dekonspiracji pracownika banku, czy działaniach Policji czy Prokuratury
Co wtedy zrobić, gdy oszust dzwoni co Ciebie? Jak nie dać się oszukać? Postaraj się zachować spokój. Nie działaj pod presją czasu. Rozłącz się, a następnie skontaktuj się ze swoim bankiem.
To pomoże ci uchronić się przed cyberprzestępcami. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy informuj Policję, korzystając z numeru alarmowego 112.
asp.szt. Aleksandra Bezrąk