Przejęcie konta na portalu społecznościowym, a następnie oszustwo – Uważaj i chroń swoje dane
Po przełamaniu zabezpieczeń konta społecznościowego kobiety, oszust rozesłał do jej znajomych prośby o podanie kodu BLIK. Niestety jedna z jej znajomych, nie zweryfikowała tej informacji. Wygenerowała i przekazała kod oszustom tracąc 1600 zł. Ostrzegamy przed oszustwami i przypominamy, aby w tego typu sytuacjach nie działać pochopnie.
Schemat działania oszustów wykorzystujących płatności Blikiem jest podobny. Najpierw dochodzi do włamania i przejęcia konta na portalu społecznościowym, czasem również elektronicznej poczty. Następnie przestępcy wysyłają do znajomych właścicieli konta wiadomość z prośbą o pomoc i przekazanie kodu Blik. Po otrzymaniu kodu, szybko wypłacają gotówkę z bankomatu w innym rejonie kraju lub innym państwie.
Zgłaszająca, oświadczyła że ktoś złamał zabezpieczenia jej konta społecznościowego i podszywając się pod nią do jej znajomych rozesłał wiadomości, w których prosił o pomoc w opłacaniu zamówienia.
Sprawa wyszła na jaw, kiedy 39-latka odebrała telefon od koleżanki, która nieświadoma zagrożenia, nie weryfikując autora wiadomości, wygenerowała i przekazała kod, jak się później okazało oszustom, którzy wypłacili pieniądze za granicą naszego kraju.
Pamiętajmy, aby w przypadku podobnych zdarzeń, nie podawać wygenerowanego kodu Blik bez wcześniejszego potwierdzenia danych osoby, która zwraca się do nas z prośbą o pomoc. Najprościej jest zadzwonić do niej i upewnić się, czy faktycznie znalazła się w potrzebie.
asp.szt. Piotr Sołtysiak