Zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się oszust
Pomysły przestępców są najróżniejsze na przykład brak pieniędzy na powrót do domu, potrzeba naprawy auta itp. Zdarza się że oszust podaje się za osobą znajomą i w trakcie korespondencji prosi o wygenerowanie kodu BLIK celem uregulowania nieoczekiwanej płatności w trakcie pobytu na feriach. W ten sposób mieszkanka powiatu strzelińskiego straciła kilkaset złotych. Jak nie stać się ofiarą? Zawsze zachowaj czujność, nie działaj pochopnie. Koniecznie upewnij się z kim rozmawiasz, nie daj się zmanipulować. Pamiętajmy, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania.
Policjanci ze Strzelina otrzymali kolejne zgłoszenia o dokonaniu oszustw metodą "na BLIK". Tym razem oszust skontaktował się z mieszkanką powiatu strzelińskiego, a w trakcie korespondencji podał się za osobę znajomą i poprosił o wygenerowanie kodu BLIK celem uregulowania nieoczekiwanej płatności w trakcie pobytu na feriach.
Z akt śledztwa wynika, że niczego nie świadoma pokrzywdzona jak po sznurku wykonywała polecenia oszusta. W ten sposób oszust wszedł w posiadanie kodu BLIK, a w wyniku wykonanej operacji bankowej uszczuplił konto pokrzywdzonej o kilkaset złotych.
Jak się chronić?
Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu:
1. pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
2. pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
3. nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
4. oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
5. stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem
6. potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
7. sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
8. chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Starszy aspirant Łukasz Porębski
Komenda Powiatowa Policji w Strzelinie