Policjanci apelują-zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się oszust
Pomysły przestępców są najróżniejsze np. brak pieniędzy na powrót do domu, potrzeba naprawy auta itp. Zdarza się że oszust podaje się za pracownika banku i w trakcie rozmowy prosi o wygenerowanie kodu BLIK celem sprawdzenia stopnia zabezpieczenia konta bankowego. W ten sposób mieszkanka powiatu strzelińskiego straciła blisko 3500 zł. Jak nie stać się ofiarą? Zawsze zachowaj czujność, nie działaj pochopnie. Koniecznie upewnij się z kim rozmawiasz, nie daj się zmanipulować. Pamiętajmy, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania.
Policjanci ze Strzelina otrzymali kolejne zgłoszenia o dokonaniu oszustw metodą "na BLIK". Tym razem oszust skontaktował się z mieszkanką powiatu strzelińskiego i podał się za pracownika banku. Podczas rozmowy telefonicznej oszust zachęcił niczego nie świadomą kobietę do wygenerowania czterech kodów BLIK i przesłania ich w celu sprawdzenia stopnia zabezpieczenia konta bankowego. Z akt śledztwa wynika, że niczego nie świadoma pokrzywdzona jak po sznurku wykonywała polecenia oszusta. W ten sposób oszust wszedł w posiadanie kodów przy użyciu, których wykonał wypłat w bankomacie. Jak ustalono sprawca swoim działaniem uszczuplił konto swojej ofiary na łączną kwotę blisko 3500 zł.
Jeśli zadzwoni do Ciebie ktoś z banku, a nie jesteś pewien czy rozmówca jest tym za kogo się podaje ROZŁĄCZ SIĘ. Skontaktuj się z bankiem, najlepiej osobiście udaj się na placówki bankowej lub natychmiast samodzielnie zadzwoń na infolinię swojego banku (pod numer, który znajdziesz na stronie swojego banku). Jeśli telefon z banku był prawdziwy, to konsultant z infolinii, na którą dzwonisz, będzie wiedział o co chodzi.
Apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami.
asp. Łukasz Porębski